Dura Vermeer vernieuwt sporen in Beverwijk
Dura Vermeer gaat in Beverwijk voor Prorail de sporen vernieuwen. Men vernieuwt het emplacement rondom het station Beverwijk, dit jaar. Sporen en wissels worden weggehaald en de rest van de sporen vernieuwd. In totaal verdwijnen er 9 wissels. Prorail maakt zo ruimte voor een nieuwe snelle busbaan.
Dura Vermeer is verantwoordelijk voor de uitvoering van de spoorwerkzaamheden. Het inpassen van deze HOV-baan was lastig, vanwege de bebouwing rondom het station. Omdat met het weghalen van sporen grond vrijkomt, hebben ProRail en de provincie de handen ineen geslagen. De bouw van de HOV-baan start nadat de aanpassingen aan het spoor klaar zijn.
Hierdoor is er van 15 tot en met 22 november geen treinverkeer mogelijk van en naar station Beverwijk. Het terrein van Tata Steel blijft wel per trein bereikbaar.
“Bij Dura Vermeer zijn we trots om bij te dragen aan dit project, dat de infrastructuur en mobiliteit in Noord-Holland verbetert”,
Henk Robbemondt, projectmanager van Dura Vermeer
“We zijn blij dat Dura Vermeer dit belangrijke project voor ons gaat uitvoeren,” aldus Roel van Bladel, projectmanager van ProRail. “De planning is uitdagend. We halen sporen weg en maken daardoor ruimte voor de nieuwe busbaan, onderdeel van het HOV-project (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Vervolgens passen we de andere sporen aan. […]Het spoor in Beverwijk is aan onderhoud toe, vertelt Roel:

Daarnaast is het gebruik van de sporen in Beverwijk de afgelopen decennia veranderd en hebben we gekeken of we het onderhoud goedkoper konden maken. Dat kon door sporen weg te halen die we niet of nauwelijks meer gebruiken.”
“Dat gaat natuurlijk niet zonder uitvoerig overleg met betrokken partijen zoals NS, DB Cargo, en bijvoorbeeld Tata Steel. Tata voert veel materiaal aan en af via het spoor bij Beverwijk. Het is daarom heel belangrijk dat het bedrijf per spoor bereikbaar blijft. Uiteindelijk zijn we tot goede afspraken gekomen. Nu Dura Vermeer aan boord is kunnen we met het daadwerkelijke werk beginnen,” aldus Roel.
Het project draagt ook bij aan de bereikbaarheid van de regio, vertelt Roel. “Het mooie is dat door sporen die we niet meer nodig hebben weg te halen, ruimte ontstaat voor het HOV-project. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten.”
Bron: Prorail. 5 februari 2025