Dura Vermeer: Monumentale brug Lijnbaansgracht de grootste uitdaging
Het is de grootste uitdaging binnen project Oranje Loper: de bouw van de nieuwe Jordaanbrug, over de Lijnbaansgracht. Waarom het werk zo ingewikkeld en uitdagend is, vertellen werkvoorbereider Maurice van Schravendijk en hoofduitvoerder Vincent Huigen. Ook leggen ze uit waarom de vernieuwing pas in 2029 klaar is. Tipje van de sluier: “Je werkt hier niet in een weiland hè.”
Sinds eind oktober 2024 bouwt het team van Vincent en Maurice aan een nieuwe Jordaanbrug. De vernieuwing is nodig, omdat de houten brugfundering niet meer sterk genoeg is om nog jaren mee te gaan. Inmiddels zijn we een half jaar verder en is het werkterrein niet te missen. Toch is er nog steeds ruimte voor auto’s en fietsers, die af en aan over de Jordaanbrug rijden.

“Dit is meteen één van de redenen waarom de vernieuwing van deze brug zo ingewikkeld is”, zegt Vincent. “Het was geen optie om de brug tijdens de werkzaamheden af te sluiten”, vult Maurice aan. “Al tijdens het ontwerpproces was duidelijk dat de Rozengracht open moest blijven voor nood- en hulpdiensten. Toen is ook besloten om auto’s (stad-uit) en fietsers op de route te houden. Alleen voor de tram was er geen ruimte, maar dat heeft ook te maken met de werkzaamheden verderop de Rozengracht en de Raadhuisstraat.” Vincent: “Voor de bereikbaarheid is het natuurlijk heel goed dat auto’s, fietsers en voetgangers nog steeds langs het werk kunnen, alleen voor ons was het wel even puzzelen.”
Maar niet alleen het verkeer zorgt voor uitdagingen bij de brugvernieuwing. Vincent wijst naar het natuursteen en de gietijzeren leuningen. “Mooi he!” De oorspronkelijke brug werd in 1891 gebouwd, maar al in 1925 door architect Piet Kramer verbreed. Onder zijn leiding zijn toen de kenmerkende elementen van de bouwstijl Amsterdamse School toegevoegd. “Amsterdam is terecht trots op zijn monumentale bruggen”, vervolgt Maurice. ”Het is aan ons de taak om die uitstraling te behouden en voorzichtig om te gaan met die bijzondere onderdelen. Daarom laten we deze restaureren en plaatsen we ze later weer terug. En tijdens dit werk gaat zorgvuldigheid boven snelheid.”