Drie waterwagens VR Rotterdam-Rijnmond – Aanbestedingsnieuws

Drie waterwagens VR Rotterdam-Rijnmond

Foto: Google Streetview

Het doel van deze aanbesteding van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) is om een overeenkomst te sluiten die voorziet in de levering, reparatie, onderhoud en keuring van drie waterwagens, tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV). Onder onderhoud wordt tevens verstaan; het los leveren van onderdelen aan de VRR welke door de eigen technische dienst van de VRR bij reparatie- en onderhoudswerkzaamheden toegepast kunnen worden. Voor deze aanbesteding heeft de VRR daarnaast de volgende subdoelstellingen geformuleerd:
• Drie nieuwe identieke kwalitatief hoogwaardige en daarmee gelijkwaardige waterwagens waarmee alle taken uit de taakstelling (brandbestrijding, waterongevallen bestrijding, medische assistentie, hulpverlening IBGS incidentbestrijding gevaarlijke stoffen) op een veilige manier uitgevoerd kunnen
worden. Van deze drie waterwagens wenst de VRR er één optioneel uit te rusten met een SVM applicatie, waardoor deze op dit onderdeel niet volledig identiek en gelijkwaardig is.
• Een goede indeling van de bepakking en inventaris in het voertuig;
• Een volledige voertuiginstructie/opleiding om de medewerkers vakbekwaam te maken én te houden;
• Uitvoering van reparatie- en onderhoudswerkzaamheden en keuringen voor een maximale inzetbaarheid tegen minimale exploitatiekosten;
• Leveren van onderdelen aan de VRR welke bij reparaties en onderhoudswerkzaamheden toegepast kunnen worden.
De looptijd voor het onderhoud, reparatie en keuring heeft een maximale duur van twintig jaar ingaande vanaf de datum van in dienst gaan van het voertuig. Vanwege de aard en de complexiteit van de opdracht is het naar inzicht van de VRR proportioneel om een langere looptijd voor deze raamovereenkomst aan te gaan. De opdracht betreft reparatie, onderhoud en keuringen van zowel het chassis als de opbouw van voertuigen. Dit werk vereist gespecialiseerde kennis en ervaring, die specifiek zijn voor de gebruikte materialen, constructietechnieken en technische specificaties van
zowel het chassis als de opbouw. Het is van groot belang dat de onderhouds- en reparatiewerkzaamheden worden uitgevoerd door de oorspronkelijke leveranciers of gespecialiseerde partijen die bekend zijn met de constructie en de onderhoudshistorie van de voertuigen. Een lange termijn samenwerking zorgt ervoor dat de opdrachtnemer over de looptijd heen kan investeren in trainingsprogramma’s voor het personeel, onderdelenbeheer en de aanschaf
van specifieke apparatuur. Dit leidt tot een efficiëntere uitvoering en lagere kosten over de gehele looptijd. Een kortere looptijd van de overeenkomst zou niet wenselijk zijn vanwege de uitvoeringsrisico’s die dat met zich meebrengt. Bij frequente wisseling van opdrachtnemers is er een verhoogd risico op kennisverlies, langere leercurves en een gebrek aan consistentie in de uitvoering van de werkzaamheden. Dit kan leiden tot hogere faalkosten, langere uitvaltijden van voertuigen en mogelijk zelfs veiligheidsrisico’s. Om deze reden is een langere looptijd gerechtvaardigd en proportioneel ten opzichte van de aard en omvang van de opdracht. Dit waarborgt continuïteit, kostenefficiëntie en een hogere kwaliteit van de dienstverlening.

De VRR is in het kader van onderhavige aanbesteding van plan  één hoofdovereenkomst af te sluiten voor de levering van de volgende producten en diensten:
1. Het bedrijfsklaar afleveren van drie waterwagens. Exclusief levering van bepakking en inventaris.
2. Voor reparatie, onderhoud en keuring is de VRR voornemens om per voertuig een overeenkomst voor vijf jaar, met daarnaast twee opties tot verlenging van ieder vijf jaar en vijf opties tot verlenging van ieder één jaar aan te gaan met de inschrijver op basis van nacalculatie.
Opties:
a) SVM applicatie incl. slanghaspel en blusmonitor t.b.v. schuimblussing
b) Voorzieningen voeding uit open water of andere bronnen

De VRR heeft gekozen voor een Europese openbare aanbesteding met een indeling in één perceel. De opdracht zal worden gegund aan één inschrijver. De geraamde opdrachtwaarde bedraagt maximaal €2.700.000,- excl. BTW over de maximale looptijd van de overeenkomst. Binnen deze raming is de totale opdracht (levering, onderhoud, keuring en reparatie) van drie voertuigen meegenomen inclusief het afroepen van eventuele opties. Aan deze cijfers kunnen geen rechten worden ontleend en dienen puur ter indicatie. Let op. De hierboven genoemde geraamde opdrachtwaarde is een bedrag waarin alle eventuele opties zijn meegenomen. Het is niet de bedoeling dat inschrijvers voor de levering van drie waterwagens en de gevraagde diensten voor reparatie, onderhoud en keuring voor dit maximumbedrag inschrijven omdat de kans groot is dat de overeenkomst dan voortijdig uitgenut is en de VRR genoodzaakt is om al voor afloop van de maximale looptijd opnieuw aan te besteden aangezien er dan geen ruimte over is voor het afnemen van opties en het gebruik van de herzieningsclausule.

 

Bron: Tenderned zaterdag 9 november 2024 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/356616

Aanbestedingsnieuws 9e jaargang editie 11 november 2024

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »