Doelgroepenvervoer Drechtsteden, Hoeksche Waard, Gorinchem en Molenlanden
De volgende deelopdrachten voor het leerlingen- en jeugdvervoer, en voor taxidiensten moeten opnieuw worden aanbesteed, vanwege de afloop van de (tijdelijke) contracten voor dit vervoer:
– Leerlingen- en jeugdvervoer: met leerlingenvervoer naar de gemeenten Barendrecht, Hoeksche Waard, Capelle a/d/ IJssel, Nissewaard, Ridderkerk en Rotterdam e.o. aangevuld met jeugdhulpvervoer,
– Taxidiensten: een deel van het totale volume wmo-, sociaal en recreatief, dagbesteding, en participatievervoer in de Drechtsteden.
In de regio Zuid-Holland-Zuid bestaan verschillende contracten voor de uitvoering van leerlingen- en jeugdhulpvervoer, en taxidiensten. De tien gemeenten in Zuid-Holland Zuid zijn verdeeld in drie subregio’s. Hieronder vindt u per subregio een overzicht van de gemeenten, en een grafisch overzicht van de regio:
– Drechtsteden: Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht, Hardinxveld-Giessendam;
– Gemeente Hoeksche Waard;
– De gemeenten Gorinchem en Molenlanden;
Het aan te besteden leerlingenvervoer betreft zeven gemeenten, bestaande uit de Drechtstedengemeenten zonder Hardinxveld-Giessendam.
Het jeugdhulpvervoer is voor de tien gemeenten in Zuid-Holland Zuid. Deze gemeenten werken samen op het gebied van de jeugdhulp. De Serviceorganisatie Jeugd is onderdeel van het Openbaar Lichaam Dienst Gezondheid & Jeugd, onderdeel van de gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland-Zuid, en houdt zich bezig met de uitvoering van de jeugdhulp.
Voor één van de vier percelen in de vorige aanbesteding, perceel 1, betreffende het leerlingenvervoer naar de gemeenten Barendrecht, Hoeksche Waard, Capelle a/d/ IJssel, Nissewaard, Ridderkerk en Rotterdam e.o. aangevuld met jeugdhulpvervoer, is de gecontracteerde vervoerder eind 2021 weggevallen, waarna een tijdelijke overeenkomst is gesloten, die per 1 augustus 2024 afloopt. Dit perceel wordt voor de tweede maal opnieuw aanbesteed in deze aanbesteding.
Ook wordt een deel van de taxidiensten opnieuw aanbesteed. De opdracht voor taxidiensten omvat de volgende vervoersstromen:
1. Het WMO sociaal recreatief vervoer, dit is een Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) systeem wat onder de noemer De Drechthopper rijdt;
2. Het WMO dagbesteding vervoer, dit betreft voornamelijk route gebonden vervoer;
3. Het (bedrijfs-)vervoer vanuit de wet sociale werkvoorziening Drechtwerk van en naar werklocaties van medewerkers, dit betreft route gebonden vervoer;
In 2022 zijn deze taxidiensten in zijn geheel aanbesteed waarbij een verdeling in percelen is toegepast. De totale omvang van de opdracht Taxidiensten bedroeg in 2022 indicatief 133.500 uur op jaarbasis, verdeeld in 123.000 uur voor de percelen 1a, 1b en 1c gezamenlijk, en 10.500 uur voor Perceel 2. Voor een van de percelen in deze aanbesteding, perceel 1a, is de(zelfde) gecontracteerde vervoerder eind 2021 weggevallen, waarna een tijdelijke overeenkomst is gesloten die per 1 augustus 2025 afloopt. Dit perceel wordt voor de tweede maal opnieuw aanbesteed in deze aanbesteding, en omvat met ca 41.000 uur op jaarbasis ca een derde van het gehele omvang van Taxidiensten.
De opdracht die met deze aanbesteding wordt aangeboden betreft de volgende vervoersdiensten:
1. Onderdeel 1: Ritten (heen en retour) leerlingenvervoer naar de gemeenten Barendrecht, Hoeksche Waard, Capelle a/d/ IJssel, Nissewaard, Ridderkerk en Rotterdam e.o. De gemeenten zijn opdrachtgever voor het leerlingenvervoer.
2. Onderdeel 2: een rittenpakket jeugdhulpvervoer, logischerwijs samenhangend (in hoofdzaak op eindbestemming) met het leerlingenvervoer. Het Openbaar Lichaam Dienst Gezondheid en Jeugd, organisatieonderdeel Serviceorganisatie Jeugd ZHZ, is opdrachtgever voor het jeugdhulpvervoer.
3. Onderdeel 3: Taxidiensten. Stroomlijn B.V. is opdrachtgever voor taxidiensten. Het onderdeel taxidiensten betreft:
a. Het WMO sociaal recreatief vervoer, dit is een Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) systeem wat onder de noemer De Drechthopper rijdt;
b. Het WMO dagbesteding vervoer, dit betreft voornamelijk routegebonden vervoer;
c. Het (bedrijfs-)vervoer vanuit de wet sociale werkvoorziening Drechtwerk van en naar werklocaties van medewerkers, dit betreft route gebonden vervoer;
d. Indien voorkomend, het vervoer vanuit de Participatiewet en Wet Sociale Werkvoorziening.
Dit betreft het vervoer van Baanbrekend Drechtsteden cliënten, respectievelijk Drechtwerk, en betreft routegebonden vervoer.
De opdrachtgevers beogen één opdrachtnemer te contracteren voor het leveren van de vervoersdiensten binnen de verschillende onderdelen. Om deze reden hebben de opdrachtgevers de vervoerstromen, doelgroepen en/of volumes binnen deze opdracht niet opgedeeld in percelen.
De initiële periode van de te sluiten overeenkomst voor Taxidiensten loopt van 1 augustus 2025 tot en met 31 juli 2029. Na het einde van initiële looptijd heeft de opdrachtgever, het eenzijdige recht om de overeenkomst eenmaal te verlengen met een periode van telkens vierentwintig maanden. Verlenging geschiedt stilzwijgend en voor het leerlingenvervoer, jeugdhulpvervoer en de taxidiensten gezamenlijk. Dit betekent dat opdrachtgevende organisaties met zijn allen gelijk besluiten om wel of niet te verlengen. Aanbesteder volgt met deze aanbesteding een openbare procedure.
Bron: Tenderned zondag 29 september 2024 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/351183
Aanbestedingsnieuws 9e jaargang editie 1 oktober 2024