Design, Build & Maintain twee beweegbare bruggen Merwedekanaal
De gemeente Utrecht wil één overeenkomst afsluiten voor het opstellen van het Definitief Ontwerp, het Uitvoeringsontwerp, de Realisatie en het Onderhoud (drie jaar) van twee nieuwe beweegbare basculebruggen voor langzaam verkeer over het Merwedekanaal in de Merwedekanaalzone, het zogenoemde Design, Construct & Maintain (DCM) contract.

De Merwedekanaalzone is door de gemeente aangewezen als binnenstedelijke ontwikkellocatie voor woningen. De Merwedekanaalzone wordt hierbij een nieuwe stadswijk, waarbij gezond en duurzaam leven het toonbeeld zijn. De stadswijk wordt naast een plek voor prettig wonen, een verbindende schakel voor de omliggende wijken. Op 7 oktober 2021 is de Omgevingsvisie Merwedekanaalzone deel 2 en het Stedenbouwkundig Plan Merwede vastgesteld. In deze plannen zijn
twee langzaam verkeersbruggen opgenomen voor deelgebied 5 Merwede, namelijk ter hoogte van de Waalstraat en de Zijldiepstraat. Zonder deze twee langzaam verkeersbruggen voor fietsers en voetgangers kan de nieuwe wijk met zo’n
12.000 inwoners niet naar behoren functioneren. Door twee nieuwe bruggen voor langzaam verkeer over het Merwedekanaal wordt de nieuwe wijk Merwede verbonden met de rest van de stad. Dit sluit aan bij het mobiliteitsplan van de nieuwe wijk, waar bewoners zich vooral te voet of met de fiets zullen verplaatsen.
De twee nieuwe bruggen komen over het Merwedekanaal, waar al meerdere bestaande beweegbare bruggen zijn. De doorvaarthoogte op het Merwedekanaal wordt bepaald door de vaste brug in de A12 (doorvaarthoogte 6,35m) en de vaste brug bij de Jaarbeurs (doorvaarthoogte 3,31m). De twee nieuwe bruggen landen aan op:
– het Merwedeplantsoen in Rivierenwijk ter hoogte van de Waalstraat en de Zijldiepstraat. Aan deze zijde komen ook de brugkelders, en dit is tevens de zijde waar al bestaande woningbouw is.
– de Kanaalweg in de nieuwe woonwijk Merwede. De Kanaalweg wordt nog geheel nieuw aangelegd als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Merwede.
De vraagspecificatie en overige aanbestedingsstukken volgen in de inschrijffase. Wel wil de gemeente vooraf al kenmerkende zaken meegeven, zodat een aanmelder in grote lijnen weet waarop aan te melden.
Het gaat om twee identieke basculebruggen met een lange en slanke overspanning zonder pijlers;
De profielvrije ruimte van de twee nieuwe Merwedebruggen is 5,85m (hoogte) x 25m (breedte);
Het brugval heeft een openingshoek van 45°;
De bruggen worden lokaal bediend m.b.v. elektrisch aangesloten draagbare bedienconsoles;
De brugkelders liggen aan de zijde Rivierenwijk tussen de rij van woonboten.
Voor deze opdracht volgt de gemeente de Europese niet-openbare procedure. De niet-openbare procedure bestaat uit een aanmeldingsfase en een inschrijvingsfase. De gemeente wil de opdracht gunnen aan één inschrijver. De gemeente gunt de opdracht aan de inschrijver met de economisch meest voordelige inschrijving op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding.
De gemeente voegt beide bruggen niet onnodig samen, de opdracht wordt samengevoegd omdat het twee identieke bruggen zijn. De opdracht wordt niet in percelen opgedeeld, omdat het identieke bruggen zijn en dit een voordeel (coördinatie, logistiek, planning, financieel) oplevert voor de ondernemer en opdrachtgever om beide bruggen te realiseren.
Bron: Tenderned donderdag 2 oktober 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/394977
Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 3 oktober 2025
