Bussen op Schiphol voortaan elektrisch
Het openbaar vervoer op en rond Schiphol is vanaf vandaag een stuk milieuvriendelijker. Dit is te danken aan de inzet van 100 elektrische bussen die samen de grootste emissieloze busvloot van Europa vormen en in 2021 zal uitgroeien tot maar liefst 258 elektrische bussen.
De Vervoerregio en Schiphol besloten na onderzoek om emissieloze bussen als voorwaarde op te nemen in de aanbesteding. Schiphol realiseerde en financierde de infrastructuur voor de laadpunten op het grondgebied van de luchthaven.
De verduurzaming van de busvloot rond Schiphol wordt alom met gejuich ontvangen. Miriam Hoekstra-van der Deen, Directeur Airport Operations Schiphol: “Het is fantastisch dat vanaf nu elke dag duizenden reizigers, forensen en werknemers hier in een duurzame bus stappen. Schiphol heeft dat met veel enthousiasme aangejaagd en er heel graag onze bijdrage aan geleverd. Uiteindelijk willen we dat Schiphol in 2040 klimaatneutraal is. Deze samenwerking met Connexxion en de Vervoerregio Amsterdam is daarin een grote stap.”
Ook Bart Schmeink van CEO Transdev Nederland is trots: “Met een concessie en een vloot als deze is de gemeente Amsterdam klaar voor de toekomst!” Pieter Litjens, portefeuillehouder OV Vervoerregio Amsterdam: “Het is een zeer innovatief project waarin we door samenwerking tot een bijzonder mooi resultaat voor reizigers en bewoners zijn gekomen. Als overheden in Nederland hebben wij een bestuursakkoord gesloten om uiterlijk vanaf 2025 alleen nog maar bussen aan te schaffen die vrij van de uitstoot van schadelijke stoffen zijn. Dit is daarin een grote eerste stap.”
Type bussen
De door VDL geproduceerde bussen zijn 18 meter lang en hebben – afhankelijk van het exacte type – plaats voor maximaal 117 (Schipholnet) of 120 (R-net) passagiers. Ze rijden 24 uur per dag en hebben een batterij capaciteit van 170 kWh. De actieradius van een bus met volle batterij is maximaal 80 kilometer, uitgaande van een verbruik van 2 kWh per kilometer.
De bussen worden opgeladen door snel- en langzaamladers. Snelladen gaat met 450kWh en duurt maximaal 15 tot 25 minuten. Langzaam laden gaat met 30kWh en neemt tussen de vier en vijf uur in beslag. Opladen gebeurt nu op Schiphol P30, Knooppunt Schiphol Noord, aan de Cateringweg op Schiphol en in Amstelveen. In de toekomst komen er nog laadlokaties in Haarlem en Schiphol Zuid.
Circa 500 chauffeurs hebben een speciale ZE rij-instructie gehad (inclusief hoe je veilig moet laden). In totaal zijn er 550 collega’s opgeleid, waaronder ook wagenwassers en ander personeel.
Schiphol en het gebied daaromheen behoren tot de concessie Amstelland-Meerlanden, waartoe de gemeentes Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel (behalve Duivendrecht), Uithoorn en Haarlemmermeer behoren. De concessie, die vorig jaar is gewonnen door Connexxion, loopt van 10 december 2017 tot 11 december 2027 en heeft een waarde van circa € 100 miljoen per jaar (waarvan € 40,5 miljoen subsidie vanuit de Vervoerregio Amsterdam).
Bron: Schiphol Group, 28 maart 2018
1 thought on “Bussen op Schiphol voortaan elektrisch”