Burgerzakenapplicatie gemeente Heemskerk

De gemeente Heemskerk wenst een overeenkomst af te sluiten met één leverancier betreffende het leveren, implementeren en onderhouden van een cloud-oplossing voor de afdeling Burgerzaken. Dit omvat: implementatie, opleiding bij eventueel gewijzigde werkinstructies, licenties, hosting, koppelingen en technisch
applicatiebeheer. De burgerzaken-applicatie moet voldoen aan de architectuurprincipes van de gemeente.
Processen
1. Intake/ontvangst
Dienstverlening Online
2. Identificatie van de klant (aan de hand van DigiD en eIDAS) en ondernemers (eHerkenning)
3. Inzicht in de contacten tussen gemeente en de klant
4. Ontvangen van meldingen
5. Toetsen en verwerken van aanvragen
6. Online kunnen regelen van
o Huwelijk (datum en locatie)
o Aangifte overlijden
o Aanvragen reisdocumenten
o Verhuizing
o Uittreksels
o Afspraken met de gemeente
7. Online kunnen betalen voor diensten (iDeal/Ogone) met koppeling naar afgenomen producten
Dienstverlening Fysiek
8. Klantgeleiding; oproepen en verwijzen
9. Identificatie van de klant aan de balie
10. Inzicht in de contacten tussen gemeente en de klant
11. Doorverwijzen van de klant naar andere diensten
12. Toetsen en verwerken van aanvragen
13. Direct kunnen regelen van
o Aangifte geboorte
o Uitgifte paspoorten, rijbewijzen, etc.
o Uitgifte andere formele documenten (VOG, etc.)
14. Tekenen voor ontvangst en/of akkoord
15. Fysiek kunnen betalen voor diensten (contant en/of pin) met koppeling naar afgenomen producten
Overige taken
16.Administratie begraafplaatsen
17.Binnengemeentelijke leveringen
18. Onderzoek
19.Verkiezingen
20.Archiveren
De burgerzaken-applicatie is cruciaal voor de gegevenshuishouding en vervlochten met het datadistributiesysteem om applicaties van derden te voorzien van data van inwoners.
De gemeente is gestart met de uitrol van een moderne werkplek waarbij geen plaats meer is voor eigen technische voorzieningen zoals b.v. een datacenter. De gemeente verwacht van leveranciers: volledige technische ontzorging, schaalbare applicaties, snelle recovery bij storingen en encryptie op alle verbindingen.
In de burgerzaken-applicatie moeten alle technische aspecten gewaarborgd zijn door middel van externe audits (TPM en ethical hacks op organisatie, applicatie en cloud) en certificeringen waardoor een veilige en robuuste omgeving ontstaat. Minimaal vereist zijn: ISO 27001 (security-eisen) en ISO 9001 (kwaliteit organisatieprocessen) en ISAE 3402 type II. Ook verwacht de gemeente van leveranciers met een cloudoplossing een robuuste en volwassen cloud die minimaal voldoet aan een uptime van 99,5%.
De beoogde looptijd van de te sluiten overeenkomst is van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2029 met
een optie tot verlenging van twee keer drie jaar.
Bron: Tenderned zondag 13 april 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/374529
Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 15 april 2025
