Breaking: FTM ontdekt dat ze niet money moeten followen – Aanbestedingsnieuws

Breaking: FTM ontdekt dat ze niet money moeten followen

Follow the Tender. We zeggen het nog maar anderhalf jaar. Ook Follow the Money is daar nu inmiddels achter. Als geldverstrekking zonder fysiek geld giraal wordt uitgekeerd aan de hand van de opdrachten, moet je de opdrachten volgen. Opdrachten zijn het nieuwe geld. Opdrachtcoins. Je zou bijna denken dat ze aanbestedingsnieuws lezen maar dat zou je als zelfrespecterende journalist van een subsidieontvangend platform niet toegeven.

Een avondvullend nieuwtje waarvoor we ook moeten betalen. FTM laat het lekker spannend klinken allemaal. We zitten met een zak chips op de bank in de aanslag en met de gordijnen dicht en het licht uit.

Niet alleen is PBLQ dus sinds kort ‘lead partij’ in een aanbestedingsovereenkomst met de overheid, ook kent het (tegenwoordig private) bedrijf een lange geschiedenis als adviseur van ICT-projecten bij de overheid. Zo was PBLQ lange tijd ‘huisleverancier’ van de voortgangsrapportages over het ICT-project bij Defensie, SPEER.

Oei. een ‘lead partij’ … in een aanbestedingsovereenkomst !!! Nou nou nou, wat een maffiosi. Is dat naar goed voorbeeld van de GGZ Jeugdzorg-Midden Nederland en de BAM en Philips en de Bosgroep Zuid-Nederland en nog duizenden andere partijen die ook weleens de lead zijn in een aanbestedingsovereenkomst?

In 2013 besloot de toenmalig minister van Defensie, Jeanine Hennis, het project na jarenlange kostenstijging stop te zetten. Aan het systeem is volgens officiële cijfers 433 miljoen euro uitgegeven, terwijl het maar gedeeltelijk werkt en het de beoogde besparingen in geld en mankracht niet of nauwelijks heeft opgeleverd. Een groot deel van de miljoenen ging naar externe leveranciers Capgemini en CGI.

Waar het probleem van FTM in zit is dat veel van de PBQL-werkzamen bij D66 werken. Dat is ook werkelijk dramatisch. Wie stemt daar nu nog op. Verder mag dat gewoon. Ieder bedrijf mag zijn personeel werven waar die wil, zolang ze maar een sofinummer hebben. Je weet ook van tevoren dat als je zaken doet met de ING dat de kans dan klein is dat daar veel SP-leden tussen zitten. Verder zit de Visafslag vol mensen van de Christenunie. Collusie. Vriendjespolitiek! In het slotakkoord geeft de journalist zoals het hoort de besproken persoon een Theo Hooghiemstra van PBLQ laat dan ook nog maar eens aan FTM weten dat dit echt non-nieuws is, zo maken we tenminste op uit de opmerking:

Theo Hooghiemstra van PBLQ laat Follow the Money desgevraagd weten de ogenschijnlijk warme banden met D66 ‘niet relevant’ te vinden: ‘Ik ben zelf ook statenlid voor D66 geweest. Daar ben ik hartstikke trots op,’ aldus de principal consultant van PBLQ.

Is dat de keiharde sisser waarmee we dit nieuws als een nachtkaars horen uitgaan?

We gaan even rekenen aan de hand van het gunningsbericht dat FTM aanhaalt. €1.707.552  voor de aanstelling van 2 projectleiders, 1 via PBQL en 1 via HVM. Gemiddeld jaarloon van een projectleider:  €70.000 + 22% loonkosten: 85400 . Best knap als je 1,7 miljoen uitgeeft aan 2 projectleiders -waarvan we de politieke voorkeur ook na lezing van het FTM-bericht nog niet ontdekt hebben. Maar dan nog. Stel dat het gaat om een contract van 5 jaar en stel dat het uitzendbureau het uurloon verdubbelt. Ineens is het niet zo veel geld meer. Zeg Klöpping, ik wil mijn €0,30 terug.

Bron: Pixabay pcdazero

Jammer dus, dat een journalist niet even verder gaat onderzoeken naar wat nu precies dat probleem is met het opdrachtgeverschap van overheden bij ICT. Het artikel blijft nu hangen bij een individueel geval, een uitzendcontract van de DICTU voor 2 projectleiders, verder bij wat we al wisten van de Commissie Elias en verder wat een andere journalist al had uitgezocht over de smart cities en de Hague Security Delta.

Er zijn vele problemen met aanbestedingen en opdrachtgeverschap. Zo is er het monopolie van de leverancier op zijn patenten, probeer als overheid maar eens een nieuw besturingssyteem in te kopen. Weer die Bill Gates! Vriendjespolitiek. Die stemt zeker ook D66.

Dan is er het probleem van de verknooptheid van databases met de techniek zelf. In de techniek is informatie opgeslagen. De informatie is van de overheid maar kan alleen via de techniek van bedrijf X worden ontsloten.

Dan is er nog een personeelsprobleem. Eigenwijze nerds in dienst nemen is riskant voor je organisatie, staat de Minister op het matje omdat er een kritische nerd voortaan met Python applicaties wil bouwen en hardop fantaseert erover in een IT-blaadje. 

En dan is er nog het feit dat aanbesteden uberhaupt niet werkt, waardoor er aan de lopende band wordt geschermd met het idee dat aanbestedende diensten beter moeten aanbesteden. Kan dat wel dat beter aanbesteden. Doen we dat nu al eens? Je kan er allemaal mensen over ondervragen.
Doe dat dan ook! 3a3 Publishing betaalt journalisten graag voor een goed artikel over aanbesteden. Die zien we echter niet zo veel. En die persberichten overschrijven en opleuken, dat kunnen we zelf ook heel goed. Stuur dus maar gauw een mailtje naar redactie@aanbestedingsnieuws.nl.

1 thought on “Breaking: FTM ontdekt dat ze niet money moeten followen

  1. ach ja. wees blij dat er iemand ergens aandacht besteed aan aanbesding sn.
    die 33cent kan hey proeem niet zijn
    day trekken qe af van de btw

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *