Brabant gaat knooppunt Oosterhout Dongen herzien – Aanbestedingsnieuws

Brabant gaat knooppunt Oosterhout Dongen herzien

Bij de fileberichten staat op nummer 1 uiteraard, al jaren, de file van Oosterhout naar Dongen. Wie heeft er niet in gestaan? Iedereen toch? Ja zeg nu zelf je kan niet van Groningen naar Den Haag zonder dat je bij Heikant op de file van de Hoogstraat, naar de Heistraat, ver daarbuiten bekend als N629 terecht komt. En dan heb je ook nog al die traktors. Alle twee. Vandaar dan ook, de enorme achtbaan die in de bocht wordt gemanouvreerd.

We keken in elk geval nogal op van het plaatje hiernaast. Hoe moet je dat nu verkeerskundig noemen? Een soort dubbele trompetknooppunt. Is het carnaval? De opdrachtverstrekking is in fasen verlopen via een Design en Construct. Dat betekent dus dat je in de eerste instantie democratisch besluit, dan gunt, dan pas laat ontwerpen en omdat het in fasen gaat blijkbaar ook nog in delen met een aangepaste tekening en dan is de ruimtelijke planvorming dus al helemaal voorbij en er is dan geen “ha hee ho wacht even zo bedoelden we nou ook weer niet” momentje, voor bewoners.

De bewoners waren blijkens de berichtgeving nogal opstandig en daar konden we ons wel wat bij voorstellen. Andere journalisten zijn niet zo, he. Die denken “Oh de bewoners zeuren weer eens”. Maar ja ze kunnen dus ook best zeuren om een bescheiden plannetje dat is uitgepakt als een ware apekermis. Een eenbaans weg met een bocht had ook al wel volstaan. En waartoe dient dat opstelvak? Is dat een soort parkeerplek voor de bus 327 van Dongen naar Oosterhout? En het fietspad moet daar ook nog helemaal omheen. Is dit soms België?

Op een recente projecttekening bij bouwer Heijmans blijkt dat opstelvak ook weer verplaatst. Een deel van het kruispunt van de N629 wordt gereconstrueerd. Na de werkzaamheden wordt de nieuwe verkeersregelinstallatie in gebruik genomen.

Fragment nieuwere versie van de overliggende zijde gezien ©Heijmans 2020

Heijmans deed eerder al fase 1 van het wegenproject. Aanvankelijk zou er een ovatonde komen. Ja, dat lijkt ons ook het meest logisch. Er is goed geluisterd naar de bewoners, die de weg liever een stukje verder hadden gewild. Als je er zo iets van maakt dan is het toch ook logisch dat je dat liever meer richting de maan ziet opschuiven? Nou wij haddden de dubbele trompet nog niet eerder zo gezien maar blijkens berichten uit het BN de Stem gaat het om een “Kluifrotonde”.

Daar zijn er 3 van in Nederland, meestal bij grotere N-wegen. Iets dergelijks ligt er al bij Bodegraven, zo speurden we verder. Dat is bij de N11. Die is te zien via deze link en duidelijk een stuk bescheidener.  Daar zie je ook duidelijk dat het er bij ligt als een soort van racebaan. Naar wat voor bewoners is er eigenlijk geluisterd?

Uit eerdere berichten op de projectwebsite vernamen we:

Tussen de gemeenten Dongen en Oosterhout komt een nieuwe provinciale weg, de N629. De realisatie wordt in twee fasen aangepakt.

– Fase 1 (Oosterhout-Oosteind) betreft de reconstructie van de aansluiting van de N629 op de A27, inclusief een gedeeltelijke reconstructie van het kruispunt van de N629 met de Provincialeweg in Oosteind. Hiervoor werd het bestemmingsplan in 2016 afgerond. De uitvoering van de werkzaamheden is begonnen.

– Fase 2 (Oosteind-Dongen) betreft de reconstructie van de N629 vanaf de Provincialeweg in Oosteind tot en met het kruispunt met de Steenstraat in Dongen. De uitvoering van de werkzaamheden begint zodra de behandeling van het Provinciaal Inpassings Plan (PIP) bij de Raad van State is afgerond. Naar verwachting gebeurt dat eind 2019/begin 2020.

Dat is dus een mag het een onsje meer zijn probleem, dat voortvloeit uit de aanbesteding, als je daar geen enkele vorm van contract management op uitvoert, nadat de opdracht is gegund en geld blijkbaar helemáál geen probleem is. Als je leverancier weet, wat je hebben wil en dat ook levert, is dat op zich ook nog geeneens een  probleem. Maar als zo’n opdrachtstelling uitgesproken vaag is en er nadrukkelijk is gevraagd om naar de meerderheid van bewoners te luisteren, en er dan aanzienlijk meer jongens van 20 op scooters zijn dan boeren die er in de buurt een erf hebben… Je maakt het aannemers ook onmogelijk om hun werk normaal te doen, zo.

Er zit een grote vijver in bedacht, in het oog. Dat kan dan nog weleens aanleiding zijn voor Brabant Water om erover mee te denken. In een gebied dat door droogte wordt geteisterd, is een extra belasting voor het grondwater misschien geen best idee. Voor het graven van een poel is van hun een aangehaakte toestemming nodig.  Is dat wel in het proces meegenomen? Dat kan dan mooi een reden zijn om de tekening weer te herzien.

Edit:
Zo komt je 30 miljoen wel op ja.

https://www.bndestem.nl/oosterhout/plannen-voor-trace-n629-oogsten-vooral-wantrouwen~a95cc10d/

https://www.bndestem.nl/oosterhout/oosteind-krijgt-toch-een-afslag-op-n629~a12f2c43/?referrer=https://www.google.com/

Bron: Brabant, 11 mei 2020

5 thoughts on “Brabant gaat knooppunt Oosterhout Dongen herzien

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *