BiZa circulaire grensbedragen aanbestedingswet bedrijfsvoering rijk
Via de rijksoverheid en Pianoo is een circulaire gepubliceerd van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningskrijksrelaties (DGDOO IFHR Inkoop en Aanbestedingsbeleid) onder nummer 2024-0000915496 die een dergelijke circulaire uit 2015 vervangt. De circulaire laat enkelvoudige onderhandse gunning toe bij werken tot €150.000.
De grondslag voor het besluit is artikel 2 van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst. De Circulaire grensbedragen zorgt ervoor dat de Rijksinkoop zoveel mogelijk dezelfde procedures gebruikt onder de Europese aanbestedingsdrempel. Vanaf 1 januari 2025 hanteert de Rijksoverheid de nieuwe vastgestelde Circulaire grensbedragen.
De circulaire is in elk geval niet van toepassing op opdrachten voor sociale werkplaatsen, voor Saas-diensten, raamovereenkomsten, dynamische aankoopsystemen en opdrachten voor buitenlandse posten buiten de Uniegrenzen.
De circulaire benoemt dat voor opdrachten onder de drempel voor de motivering kan worden volstaan met een verwijzing naar deze Circulaire tenzij de procedurekeuze afwijkt van die die genoemd is in de circulaire.

Over de hoogte van de nieuwe grensbedragen meldt de toelichting bij de Circulaire:
Sinds 2015 is in de Rijksbrede Circulaire grensbedragen in dit kader vastgelegd dat voor opdrachten tot €33.000 de enkelvoudig onderhandse gunning de
aangewezen procedure is, en vanaf €50.000 is dat de meervoudig onderhandse procedure. Voor opdrachten tussen de €33.000 en €50.000 geldt een
motiveringsverplichting van de procedurekeuze.
Indien wordt afgeweken van de in de Circulaire aangewezen procedures, moet dat afzonderlijk gemotiveerd worden op basis van de relevante in de Gids
Proportionaliteit vermelde aspecten. De motivering van de keuze wordt vervolgens vastgelegd in het inkoopdossier.
Sinds 2015 zijn er echter ontwikkelingen geweest waardoor een herziening van de grensbedragen noodzakelijk was:
– Door gestegen prijzen2 en capaciteitstekorten wegen marktpartijen kritischer af of de baten van een opdracht opwegen tegen de kosten van
het indienen van een offerte. In de praktijk kiezen marktpartijen er daarom steeds vaker voor om niet in te schrijven bij meervoudige onderhandse aanbestedingen onder de €50.000. Het MKB geeft zelf aan een grensbedrag hoger dan €50.000 meer proportioneel te vinden3
– Ook binnen het rijksinkoopdomein is inmiddels sprake van hogere lasten en capaciteitstekorten. Dit vergroot de noodzaak om de schaarser en duurder wordende inkoopexpertise bewuster in te zetten. Met betrekking tot de grensbedragen vroeg dit om een hernieuwde afweging tot welk grensbedrag de minder arbeidsintensieve enkelvoudig onderhandse gunning de aangewezen procedure is en of een bandbreedte wenselijk is die leidt tot een extra administratieve last.
De wijziging ten opzichte van de Circulaire grensbedragen 2015
Naar aanleiding van de hiervoor beschreven ontwikkelingen wordt per 1 januari 2025 voor leveringen en diensten de bandbreedte van €33.000 tot €50.000
afgeschaft en een grensbedrag van €50.000 vastgesteld. De overige grensbedragen blijven ongewijzigd ten opzichte van de Circulaire grensbedragen 2015.
De wijziging is in lijn met het bepaalde in de Kamerbrief d.d. 12 juli 2017 (Kamerstukken II 2016-2017, 32 440, nr. 102) met onder meer de afspraak dat
kleine opdrachten voor leveringen en diensten tot €50.000 in beginsel onderhands aan een bepaalde ondernemer kunnen worden gegund. Vanaf dit grensbedrag dient in beginsel een meervoudig onderhandse procedure te worden doorlopen.
Bron: Kamerbrief: 2024-0000915496 , 29 november 2024
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/circulaires/2024/11/29/circulaire-grensbedragen