Beveiliging opvanglocatie gemeente Tholen – Aanbestedingsnieuws

Beveiliging opvanglocatie gemeente Tholen

Foto: Google Streetview

Zoals alle gemeenten in Nederland vangt de gemeente Tholen mensen op die hun thuisland zijn ontvlucht. Dat gebeurt in een tijdelijke gemeentelijk opvanglocatie in Tholen. Het aantal mensen dat ter plekke wordt opgevangen schommelt en bestaat uit overloop van de asielzoekers die zijn aangemeld in Ter Apel. De gemeente wenst 24 uur per dag en 7 dagen per week toezicht te hebben op de locatie. Iedere dag is er van 8.00 tot 20.00 een beheerder aanwezig die in dienst is bij de gemeente, danwel door de gemeente is ingehuurd. Daarnaast is er behoefte aan de diensten van een beveiligingsbedrijf.

De opvanglocatie bevindt zich op het adres Molenvlietstraat 7 te Tholen. (NDR: Er is in Tholen geen Molenvlietstraat, bedoeld wordt Molenvlietsedijk) De opvanglocatie is eigendom van de gemeente Tholen. Het gebouw is een voormalig schoolgebouw. In het gebouw zijn acht slaaplokalen ingericht voor de opvang van de vluchtelingen. Er zijn gezamenlijke ruimtes en centrale faciliteiten voor het bereiden en nuttigen van ontbijt en lunch. Het is op deze locatie niet toegestaan om te koken. De avondmaaltijden worden verzorgd door een cateringbedrijf. De bewoners kunnen de opvanglocatie zelf betreden of verlaten in overeenstemming met de huisregels. De locatie is als volgt te beschrijven.
Plattegrond
 Centrale ruimte, receptie/loket met uitzicht op entree, kantoor voor locatiemedewerkers
 Toezicht van het pand en terrein door middel van camera’s
 Spoelkeuken, eetzaal, recreatieruimte en bidruimte
 Spreekruimte voor arts en COA
 Opslagruimten
 Speelplein met groenvoorziening en fietsenstalling
 Wasruimte met wasmachines en drogers
 Acht slaaplokalen voor bewoners, gescheiden voor gezinnen, mannen en vrouwen
 Diverse nooduitgangen
 Douchewagen met overkapping aansluitend aan het gebouw

Voor de beveiliging van deze locatie zijn we op zoek naar een partij die voldoet aan de eisen die in dit aanbestedingsdocument zijn opgenomen, die de rust en orde binnen de opvanglocatie kan bewaren en een veilige leefomgeving voor de bewoners kan stimuleren en waarborgen. De opdracht is voor één beveiliger gedurende de dag. Het tijdslot hiervoor is van 7.00 uur tot 19.00 uur en twee beveiligers gedurende de avond en nacht. Het tijdslot hiervoor is van 19.00 uur tot 7.00 uur. De beveiligers van de locatie vormen, samen met de locatiemedewerker(s) in dienst van de gemeente Tholen, een team. Iedere partij is verantwoordelijk voor de eigen (deel)taken. De samenwerking komt o.a. tot uiting door het bijhouden van een eigen logboek dat dagelijks wordt
gedeeld met de locatiemedewerkers. In het logboek worden alle gebeurtenissen en relevante zaken genoteerd die tijdens zijn of haar aanwezigheid hebben plaatsgevonden. Het logboek wordt gebruikt bij een warme overdracht van de dienst tussen zowel beveiligers als locatiemedewerkers van de gemeente.

De taakomschrijving van de beveiliging is als volgt:
 Zorgen voor een veilige leefomgeving voor de bewoners van de opvanglocatie;
 Toezicht houden op en toegang verlenen aan personen (niet zijnde bewoners) die de locatie bezoeken (zoals bezoekers, medewerkers COA, vrijwilligers, dienstverleners voor onderhoud, e.d.);
 Eerste aanspreekpunt voor bewoners, bezoekers en leveranciers;
 Toezicht houden op de naleving van de huisregels door de bewoners en hen bij overtreding hierop aanspreken.
 De-escalerend optreden bij (dreigende) incidenten tussen bewoners;
 Dagelijks toezicht houden op de (brand)veiligheid binnen de locatie en op het buitenterrein;
 Alarmeren en begeleiden van hulpdiensten bij incidenten en calamiteiten;
 Het uitvoeren van dagelijkse controlerondes in het gebouw en op het buitenterrein waarbij gelet wordt op het gebruik van het pand, de naleving van de huisregels, algemene hygiëne en brandveiligheid;
 Melden van onderhoudskwesties of gebreken aan het gebouw aan de locatiemedewerkers;
 Registreren van bezoekers (niet zijnde leveranciers en hulpverlenend personeel)
 Optreden als BHV en de rol vervullen van hoofd BHV totdat de gealarmeerde hulpdiensten deze taak overnemen;
 Registreren van het verloop van de dienst in het algemeen en in het bijzonder van incidenten en andere relevante zaken in het daarvoor bedoelde digitale logboek;.

De te sluiten overeenkomst zal direct na de definitieve gunning, welke nu gepland staat voor 7 januari 2025, ingaan. De overeenkomst heeft een vaste looptijd van zes maanden. De vaste looptijd van de overeenkomst eindigt van rechtswege op 7 juli 2025. De overeenkomst kan vervolgens zeven  keer
worden verlengd voor de duur van zes maanden. Opdrachtgever houdt zich echter het recht voor om, na de initiële vaste looptijd van zes maanden, de overeenkomst maandelijks op te zeggen wanneer er op landelijk, danwel gemeentelijk niveau een besluit wordt genomen die ertoe leidt dat de huidige opvanglocatie, – omvang of -doelgroep dusdanig wijzigt, dat opzegging van de overeenkomst noodzakelijk is. Er is geen sprake van stilzwijgende verlenging.

Bron: Tenderned dinsdag 29 oktober 2024 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/355026

Aanbestedingsnieuws 9e jaargang editie 30 oktober 2024

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »