Bestuurswisseling Plus OV na aanbestedingsperikelen – Aanbestedingsnieuws

Bestuurswisseling Plus OV na aanbestedingsperikelen

Het bestuur van Plus OV heeft laten weten dat er een bestuurswisseling op komst is, waaronder in elk geval het vertrek van directeur Andres Noordam. Plus OV verzorgt na een aanbesteding sinds augustus 2017 het leerlingenvervoer en dagbestedingsvervoer in de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen. Met of zonder Wmo-indicatie. Ruim 15.000 inwoners in de “regio Stedendriehoek” maken gebruik van bijzonder vervoer.

PlusOV is de vervoerscentrale die de vervoersbedrijven aanstuurt en ritten moet plannen. Willemsen de Koning en Taxi Witteveen voeren die planning uit. Dat is zo geregeld na twee aparte aanbestedingen. Op 1 juli 2016 is na een aanbesteding voor het vervoer zelf het vervoer gegund aan de vervoerders Noot, Willemsen de Koning en Taxi Witteveen. Ook bij deze aanbesteding is het gunningsproces verlopen via basepoints.

Het vertrek van het bestuur volgt op aanhoudende berichten van problemen met het speciaal vervoer. Zo bracht Omroep Gelderland vorige week een uitgebreide rapportage over de problemen met de regiotaxi. RTV Oost startte in oktober een meldpunt voor klachten over Plus OV. Uit die rapportage blijkt dat er met name sprake is van gesteggel tussen Plus OV en Willemsen de Koning over het aanleveren van mutaties. Opvallend is dat een van de vervoerders bij de aanbesteding zelf vragen of een VOG-verklaring voor goed gedrag wel zo noodzakelijk is en of het echt strikt noodzakelijk is dat zij hun vervoerplan doorgeven aan de vervoerscentrale.

Vorige maand kwam ook een onderzoek uit van Cissionius Groep, naar de problemen met de vervoerscentrale. Volgens dat rapport ontbraken veel gegevens over de passagiers en mutaties. Daarom was het beter geweest om de start van het zorgvervoer uit te stellen tot oktober of zelfs tot januari 2018. Naar aanleiding van dat rapport liet Plus OV-directeur Noordam weten te betreuren dat het fout gaat en dat het lastig aan te geven is wat daarvan de oorzaak is.

Bestuursvoorzitter Wim Vrijhoef, tevens wethouder van de gemeente Voorst zegt daar nu over, dat er een interim-directeur gaat worden aangesteld: “In overleg met de directeur wordt besproken op welke wijze de overdracht naar een interim-directeur zorgvuldig kan plaatsvinden. Het bestuur is tegelijkertijd in gesprek met kandidaten voor de functie van interim-directeur, die de ingeslagen weg van verbeteringen zal vormgeven. Verder leg ik in januari mijn taak als bestuursvoorzitter van PlusOV neer. Een ander bestuurslid neemt deze taak over.”

Het is nog niet bekend wanneer de interim-directeur aan de slag gaat en wanneer de huidige directeur vertrekt. Het bestuur koerst op een zo kort mogelijke termijn. Het bestuur van PlusOV heeft een daarnaast plan van aanpak goedgekeurd voor het oplossen van de problemen bij het leerlingen- en zorgvervoer. In het verlengde hiervan wordt ook de organisatie van PlusOV onder de loep genomen. Onderdeel hiervan is het overleg van het bestuur met de directeur over zijn vertrek. Ook zal de bestuursvoorzitter van PlusOV afscheid nemen.

Wim Vrijhoef: “Het bestuur verwacht dat de implementatie snel tot resultaten gaat leiden. Mensen met klachten die zijn blijven liggen, worden binnen twee weken gebeld zodat een oplossing kan worden besproken. Daarnaast worden de routes die niet goed lopen, ongeveer 20%, opnieuw gepland en stapsgewijs ingevoerd.”

 

Zie ook:

Vervoerscentrale PlusOV gooit Gelders leerlingenvervoer overhoop

https://www.destentor.nl/apeldoorn/plusov-verbetert-dienstverlening-maar-hardnekkige-klachten-blijven~a71c947f/

https://www.plusov.nl/nieuws/bestuur-plusov-overlegt-over-vertrek-directeur/

https://www.plusov.nl/nieuws/plan-van-aanpak-moet-vervoer-op-orde-brengen/

Op TenderNed:

Vervoercapaciteit routevervoer PlusOV Stedendriehoek

EU-aanbesteding Vervoercapaciteit Collectief Vraagafhankelijk Vervoer Stedendriehoek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *