BAM Infra wint Prinses Alexiaviaduct Maasvlakte – Aanbestedingsnieuws

BAM Infra wint Prinses Alexiaviaduct Maasvlakte

De bouw van het Prinses Alexiaviaduct op de Maasvlakte is gegund aan BAM Infra Nederland. In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam worden de gelijkvloerse kruisingen door een ongelijkvloerse kruising vervangen. Het viaduct is essentieel voor zowel de verdere ontwikkeling van het gebied als het verbeteren van de bereikbaarheid van de terreinen rondom de Prinses Alexiahaven. De bouwwerkzaamheden starten in juni 2025 en we leveren naar verwachting in november 2026 op. Op dinsdag 2 juli ondertekenden alle partijen het contract.

©Havenbedrijf Rotterdam 2024

De ongelijkvloerse kruising in het uiterste westen van de haven is noodzakelijk om de veiligheid in het verkeer te bevorderen en gebiedsontwikkeling rond de Prinses Alexiahaven verder te stimuleren. BAM bouwt drie viaducten om veilig verkeer mogelijk te maken. Dit omvat veel grondwerk en het aanleggen van op- en afritten.

Daarnaast wordt de Mekongweg verhoogd om deze bovenop de nieuwe viaducten te laten aansluiten. De Maasvlakteweg wordt verbreed over een lengte van 3,5 km van twee keer één rijbaan naar twee keer twee rijbanen. Er komen nieuwe fietspaden en de weginrichting en installaties worden aangepast, waaronder blusleidingen die in de grond liggen. De bestaande gelijkvloerse kruisingen worden verwijderd.

Voor al het betonwerk is BAM voornemens om zijn duurzame betonmengsel GROENR toe te passen. Dat bespaart volgens BAM “ongeveer 595.000 kg CO2-uitstoot” ten opzichte van traditionele mengsels. GROENR bevat flink minder cement. Dit leidt tot veel minder CO2-uitstoot, terwijl het beton, volgens BAM, nog wel helemaal binnen de huidige normen en richtlijnen van veiligheid en sterkte past.

Bron: BAM, 2 juli 2024

https://www.baminfra.nl/nieuws/2024/7/aanleg-prinses-alexiaviaduct-op-de-maasvlakte-op-duurzame-wijze

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »