BAM gaat vergroening spoorzone Utrecht Lombokplein realiseren
Gemeente Utrecht heeft BAM Infra Nederland geselecteerd om in bouwteam het uitvoeringsontwerp te realiseren voor de herinrichting van het Westplein in Utrecht. Met de herinrichting van dit drukke verkeersplein in het centrum van de stad creëert de gemeente een nieuwe groene, autoluwe en waterrijke buurt, genaamd Lombokplein. Het bouwteam dat recent is gestart, levert eind 2025 het uitvoeringsontwerp op, waarin de veilige doorgang voor fietsers, openbaar vervoer en autoverkeer tijdens de realisatie is geborgd.
De opdracht is vorig jaar oktober aangekondigd via Mercell.
Roy van der Voort, senior projectmanager Ontwikkel Organisatie Ruimte bij gemeente Utrecht:
‘Het Lombokplein is een groot en complex binnenstedelijk project in het centrum van Utrecht. Door al in de bouwteamfase samen te werken, zijn we in staat de krachten te bundelen. Dit gaat om het uitwerken van het faseringsplan, een juiste risicoverdeling en transparante prijsvorming. We kijken uit naar een constructieve samenwerking met BAM waarin we elkaar aanvullen en samen dit mooie project tot een succes maken.’
Meer groene visuals zijn te vinden bij:
https://cu2030.nl/project/westplein-wordt-lombokplein
Bam citeert in hett persbericht ook de ambities van Utrecht:
Gemeente Utrecht heeft het Westplein aangemerkt als één van de ontwikkelgebieden in het centrum van Utrecht. De gemeente wil deze gebieden groener en leefbaarder maken. Voor het Westplein, waar dagelijks veel autoverkeer en grote stromen fietsers passeren, betekent dit het reduceren van het verkeer tot een stadsstraat met twee rijbanen en een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. De aangrenzende Graadt van Roggenweg wordt verlegd en versmald tot twee rijbanen. Verder wordt de Leidse Rijn weer bevaarbaar gemaakt als onderdeel van de toekomstige verbinding met de Catharijnesingel. Naast het bouwen van bruggen over de Leidse Rijn, komt er een doorgetrokken fietsroute langs het water.
Aanbestedingsnieuws is toch een beetje verrast met de keuze voor Bam. Het moet vooral groener, getuige de visuals en de beleidsvoornemens in de aanbesteding. Een “ruimtelijke schakel tussen Lombok en het centrum”. Aanbestedingsnieuws was al eerder behoorlijk gedesillusioneerd geraakt met de mooie beleidsvoornemens die vele platanen aan de jaarbeurszijde het leven hebben gekost. Dat was met het Jaarbeursplein maar daarnaast ook nog eens met de welbekende praktijkklucht duurzame busbaan. Dus dan weet u het, hieronder staat de visual met ca. 40 bomen die er nu nog niet zijn en nog eens 10 kerselaars die er nu ook nog niet zijn en een boom die kennelijk ook in de lente bruin mag zijn, misschien een paardekastanje met kastanjebloeding.