Ballast Nedam wint A15 renovatie Noordtunnel
Rijkswaterstaat heeft de renovatie van de Noordtunnel (A15) gegund aan Ballast Nedam Infra B.V. Na ruim 30 jaar is de tunnel toe aan grootschalig onderhoud. Nagenoeg alle technische installaties worden vervangen en het beton, asfalt en de hittewerende bekleding krijgen een upgrade.
Ook na de renovatie blijft Ballast Nedam betrokken: tot eind 2039 onderhoudt het bedrijf de tunnel. De Noordtunnel is de 1e van 3 tunnels die in een gebundelde aanpak op de markt zijn gezet.
De andere 2 zijn de Beneluxtunnel en de Tweede Heinenoordtunnel. Vandaag tekenden Rijkswaterstaat en Ballast Nedam het contract tijdens een feestelijke bijeenkomst in Rotterdam.
Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat:
’Veel van onze tunnels zijn op gevorderde leeftijd en zijn aan renovatie toe. Het doet me plezier dat we in Ballast Nedam een partij hebben gevonden die gelooft in het vernieuwende portfoliocontract en de uitdaging aangaat om de Noordtunnel toekomstbestendig te maken.’
Sander Lefevre, lid van de Raad van Bestuur van Ballast Nedam:
‘We zijn zeer enthousiast over deze opdracht en kijken ernaar uit om aan de slag te gaan. We brengen ruime expertise en ervaring van eerdere tunnelprojecten mee, zoals de Tunnel Swalmen en Roertunnel (A73).’
Rijkswaterstaat heeft in Ballast Nedam de beste partij gevonden voor deze opgave. Zij behaalden de maximale score op het plan voor de doorgrondingsfase en het testproces. Tijdens de aanbesteding hebben zij vakmanschap, openheid, ervaring en kostenbewustzijn laten zien.
In Zuid-Holland worden door Rijkswaterstaat in totaal 5 tunnels gerenoveerd, de komende jaren. Daarbij hanteert Rijkswaterstaat een portfolioaanpak, een nieuwe manier van samenwerken tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen die bijdraagt aan meer continuïteit en innovatie.

Dat betekent concreet dat 1 tunnelrenovatie wordt aanbesteed, met de mogelijkheid hier een 2e en 3e aan toe te voegen. Het voordeel hiervan is dat de beschikbare capaciteit en kennis bij zowel Rijkswaterstaat als bij de aannemer optimaal kan worden ingezet
Bij een goede samenwerking en uitvoering aan de Noordtunnel worden de onderhandelingen over de vervolgopdrachten gestart; eerst voor de Beneluxtunnel (A4) en daarna voor de Tweede Heinenoordtunnel (A29).
Het 2e portfolio bestaat uit de Drechttunnel (A16) en de Sijtwendetunnel (N14), waarvoor Rijkswaterstaat nog een partij zoekt. Op 15 mei 2025 komt de aanbesteding van de Drechttunnel op de markt.
Bron: Rijkswaterstaat, 12 mei 2025