Asfalt as a service in Overijssel – Aanbestedingsnieuws

Asfalt as a service in Overijssel

Overijssel gaat om duurzaamheid een impuls te geven, asfalt niet meer inkopen. Dat doet het door niet te betalen voor de weg zelf maar voor de mogelijkheid er vlot overheen te kunnen rijden. Het idee is van Philips en Schiphol, waarbij Philips niet lampen maar licht verkoopt, met als gevolg dat de energievraag daalt.

Het gaat om een stuk van de N739 van Haaksbergen naar Hengelo, vanaf de aansluiting van de A35 tot aan de bebouwde kom in Hengelo. Zoals het nu gaat, legt een eerste aannemer een weg aan, een tweede onderhoudt die, een derde verwijdert die weer, na jaren. Daardoor is er geen impuls voor de eerste aannemer om de weg zodanig aan te leggen, dat die onderhoudsvrij is. Voor de tweede aannemer is er opnieuw een prikkel om zodanig onderhoud te plegen dat de opdrachtenstroom in de toekomst blijft bestaan en voor de volgende onderhouder weer, met als gevolg dat de weg vrij snel weer vervangen moet worden.

Dura Vermeer is door Overijssel betrokken bij het omdenkplan met weglegging. “We gaan via deze proef onderzoeken of we die dynamiek kunnen veranderen’’, zegt Theo Winter, lid van de Raad van Bestuur van Dura Vermeer. ,,We willen pionieren met een model waarbij we al die stappen op ons nemen, dus ook verantwoordelijk worden voor hergebruik. Daardoor krijgen we bij het ontwerp en de aanleg, maar ook bij het beheer, belang bij recycling van materiaal. Daarmee komt de circulaire economie ook in de wegenbouw een grote stap dichterbij.’’

Het idee voor het project, dat de initiatiefnemers

Bron Foto: Frank Bijleveld – Strukton Civiel / via TNO Persbericht

vandaag officieel ondertekenen tijdens de ‘Infratech-beurs’ in Rotterdam, kwam tijdens een ontmoeting in oktober vorig jaar tussen Winter en Lindy Molenkamp, hoofd eenheid Wegen en Kanalen van de provincie Overijssel. ,,We gaan deze proef in Overijssel starten, samen leren en kijken of het werkt’’, aldus Molenkamp. ,,Dit kan een model worden dat ook elders in Nederland wordt gebruikt.’’

Enige probleem hierbij is een stukje toekomst kijken. Er moet worden geschat wat de verwachte winst is van een circulaire weg aan de hand van de te realiseren besparing op kosten van grondstoffen. Die kosten van grondstoffen zijn onderhavig aan schommelingen. Dat zijn kinderziektes, volgens een woordvoerder van de provincie. “Bijvoorbeeld in de praktijk een flexibel rekenmodel optuigen bij de vraag: hoe bepaal je de restwaarde van de materialen van een weg decennia voordat je deze weer verwijdert? Want wat als de prijs van bitumen, één van de grondstoffen voor asfalt, op de wereldmarkt ineens daalt”

Zie ook, Overijssel, 16 januari 2018

1 thought on “Asfalt as a service in Overijssel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *