Aanbesteding Wilhelminakanaal Sluis II in voorbereiding
Rijkswaterstaat heeft een aanbesteding in voorbereiding voor de sloop en nieuwbouw van Sluis II, waardoor het Wilhelminakanaal open wordt voor grotere schepen, van klasse CEMT klasse IV. De voorbereiding werd gestart met een werkbezoek van minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II.

Het projectteam Wilhelminakanaal Sluis II richt zich nu op de voorbereiding van de aanbesteding van het project. De start aanbesteding kan naar verwachting plaatsvinden in het 2e kwartaal van 2025. De verwachting is dat in het 1e kwartaal van 2026 de gunning aan een aannemer zal plaatsvinden. De voorlopige planning voor ingebruikname van het Wilhelminakanaal voor de CEMT klasse IV is op basis van de huidige inzichten voorzien in 2029.
Eerder in april 2022 onder toenmalig Minister Harbers was de aanbesteding voor het werk uitgesteld. Ondanks de inspanning van alle betrokken partijen is het niet mogelijk om de aanbesteding te starten vooruitlopend op het prioriteringsbesluit voor projecten als gevolg van de stikstofproblematiek. Dat berichtte Rijkswaterstaat nog in 2023.
Minister Madlener:
‘Tilburg en de regio zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een logistieke hotspot in Nederland. Het is belangrijk dat Tilburg die logistieke kwaliteit kan vasthouden. Een goede bereikbaarheid over water en het spoor is daarvoor essentieel. Met deze ontwikkeling wordt de binnenvaart in staat gesteld om een concurrerend alternatief te bieden voor het wegvervoer op de A58.’
Onderdeel van het werkbezoek was een toelichting op de projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van Tilburg als bovengemiddeld knooppunt op de goederenvervoercorridor naar Duitsland. Zo moeten er nog flinke investeringen worden gedaan om ook haven Loven bereikbaar te maken voor grotere schepen in het kanaaltraject tussen Kraaiven en Loven. Provincie, gemeente en het ministerie zijn in overleg om deze investeringen mogelijk te maken.
‘Met de herbouw van Sluis II zetten we een grote stap om Brabant beter bereikbaar te maken over het water, Dat is duurzaam en het helpt ons enorm in de strijd tegen files. Want elke goederenstroom die over het water vervoerd wordt, hoeft niet over de weg. Met het ondertekenen van deze bestuursovereenkomst gaat een langgekoesterde wens in vervulling om dit onderdeel van de goederencorridor Zuidoost te versterken. Zo maken we meer mogelijk op de belangrijke route via Tilburg, Oosterhout en Moerdijk naar de haven van Rotterdam.’
Gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit).
Bron: Rijkswaterstaat, 11 maart 2023