Aanbesteding scanapparatuur gestaakt om latere uitbreiding
De staatssecretaris van Financiën Nora Achahbar (NSC) heeft een kamerbrief gestuurd met daarin een voortgangsrapportage over de aanbesteding voor scanapparatuur voor de Douane. De douane had een aanbesteding uitgezet voor 5 van dergelijke scanners maar “voorziet in een uitbreiding van een aantal scans”, en nu is de aanbesteding gestaakt omdat dit een wezenlijke wijziging van de aanbesteding zou inhouden. Omdat er spoed mee is, en omdat we er meer van willen, houden we er nu voorlopig mee op en gaan we een onderzoek afwachten. Leg de ganzen maar uit hoe spoed en grote behoefte zich laat rijmen met zorgvuldig en proces staken.
Opvallend dat een argument dat er spoed mee is, wordt aangevoerd voor het gevolg om de inkoop op de lange baan te schuiven. Kwestieus of de extra afname inderdaad een wezenlijke wijziging is en of er op geen enkele manier zicht op een uitbreiding kan worden ingekocht of dat er naderhand een grotere aanbesteding kan worden uitgezet. Ergens op het Ministerie boven de hoofden van de arme scanner inkopers is besloten dat er ineens geen spoed meer was met de dringend nodige camera’s en nu moet de kamer dus geen lastige vragen gaan stellen waarom de dringend nodige camera’s nu geen spoed meer hebben, door de zorgvuldigheid en het onderzoek afwachten.
De douane heeft gegadigden op de hoogte gebracht. Er loopt nog een onderzoek naar de veiligheid van dergelijke scanapparatuur. Een nieuwe aanbesteding kan pas na de afronding van dat onderzoek, zo beweert staatssecretaris Achahbar. Opvallend, want waarom is de aanbesteding dan ingezet? Blijkbaar is het diverse mensen bij de douane ook zonder dit onderzoek al duidelijk dat er dringend scanners moeten worden gekocht.
Voor wie dacht dat scanners geen haast hebben, brengt Aanbestedingsnieuws nog maar even in herinnering dat vluchtelingen met enige regelmaat in containers worden aangetroffen ( (zzie ook hier en hier) , dat in 2020 zelfs martelcontainers zijn gevonden in de Wouse plantage, die gelukkig nooit zijn ingezet maar hoeveel zijn er nog? en dat er ruim 8 miljoen containers per jaar binnenkomen in Rotterdam die niet allemaal 1 voor 1 gecontroleerd kunnen worden. Gelukkig maar, dat zoals we bij de vorige kamerbrief hebben kunnen vaststellen dat de Douane “niet naïef is”.
Zie eerder:
Brief Aanbesteding scanapparatuur Douane