Aanbesteding elektrische bussen GVB van start

Het GVB bericht dat vanaf 2020 elektriche bussen in Amsterdam moeten gaan rijden. Daartoe heeft het GVB 2 februari een aanbesteding uitgeschreven voor 31 bussen (met een optie tot 69 extra). Randvoorwaarde is dat de bussen worden opgeladen door middel van Opportunity Charging (stilstaand opladen). Met het contract is een full-service onderhoudscontract opgenomen voor de duur van 5 jaar.

Het GVB zag zich voor de keus gesteld tussen Motion Charging (IMC) wat je kan vertalen met trams en trolleybussen, die tijdens het rijden worden opgeladen en Opportunity Charging (OC), vervoer dat aan een contactstop moet. Bussen met deze techniek laden hun batterijen stilstaand op in de garage, en worden eventueel tussentijds bijgeladen via een laadhub. Die keus is, benadrukt het GVB, niet definitief. Dit najaar nemen GVB, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam een besluit. In 2020 worden de eerste 28 dieselbussen vervangen. Het streven is om dit direct volledig uitstootvrije bussen te laten zijn.

Gelegenheidsladen

Voor deze eerste lichting volledige uitstootvrije (zero-emissie) bussen is gekozen voor de techniek van Opportunity Charging, letterlijk Gelegenheidsladen, laden wanneer de gelegenheid zich voordoet. Deze techniek is voor de termijn waarop de bussen nodig zijn, haalbaar, betaalbaar en inpasbaar voor Amsterdam. Dit wil niet zeggen dat OC de standaard wordt voor elektrische bussen in Amsterdam. Bij elke nieuwe lichting wordt opnieuw bekeken wat de meest wenselijke en haalbare variant is voor de stad.

De nieuwe elektrische bussen worden ingezet op lijnen 15, 22 en 36 (eindpunt Sloterdijk). Station Sloterdijk wordt de zogenaamde ‘laadhub’ waarbij het batterijpakket van de bussen door middel van een snellader bijgeladen wordt. GVB Garage West fungeert als nachtstalling waarbij het batterijpakket door middel van een langzaamlader geladen wordt.

©GVB 2018

Lucht geklaard

Door met deze lijnen te rijden, kan gebruik gemaakt worden van één laadhub, en daarnaast rijdt lijn 22 over de Prins Hendrikkade. Dit is het knelpunt in de stad waar de wettelijk toegestane grenswaarden voor de luchtkwaliteit worden overschreden.

Uit metingen van de GGD Amsterdam blijkt dat op 40% van de Amsterdamse straten waar de luchtkwaliteit in 2015 gemeten is, de Europese norm voor stikstofdioxide is overschreden. De concentratie stikstofdioxide op alle ‘straatlocaties’ waar de GGD heeft gemeten lag gemiddeld op 39,6 microgram per kubieke meter lucht; “hoog”, volgens de GGD.

De Europese norm ligt op 40 µg/mper jaar. Op 6 locaties werden zelfs concentraties boven de 50 microgram gemeten, o.a. Prins Hendrikkade (56,8) en Valkenburgerstraat (50,4). Bij de aan het Centraal Station gelegen Prins Hendrikkade komen vrijwel alle hoofdstedelijke buslijnen samen.

Bron: GVB/GGD 2 februari 2017

Zie de Tender:

https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/129193

redactie Auteur

Geef een reactie