A6 nog minder en anders duurzaam dan gedacht
De duurzame a6 weg waar het natura2000 gebied Muiderberg van 133ha duurzaam voor is gesloopt (met als zoethoudertje 7 hectare nieuwe aanplant) en waar zelfs de aannemers verbaasd van uitriepen dat ze toch wel erg veel bomen moesten kappen, die weg dus, die zou dus zo duurzaam worden onderhouden, vanwege het hergebruik van hoogovenslakken. Maar nu toch weer ook dat niet.
Dat hoogovenslak is een bijproduct dat vrijkomt bij de verbranding en op zich geschikt is, tenminste volgens aannemer Van Ouwerkerk, voor de ophoging van wegen. Gisteren berichtte Rijkswaterstaat dat ook dat hergebruik met de hoogovenslak niet gelukt is, bij de A6.
De hoogovenslak was van een tegenvallende milieukwaliteit, zo bleek tijdens het proces. Je moet wel een klein beetje tussen de regels door lezen om te zien dat de goed nieuws show toch niet zo goed nieuws bevat. Zie ook het bericht: Duurzaam over de finish bij groot onderhoud van de a6, van Rijkswaterstaat zelf.
In een interview met zichzelf concludeert Rijkswaterstaat dat er op het laatst alsnog een ander type circulair asfalt is gevonden, dat kennelijk ook heel circulair is:
Het team draaide overuren en in recordtempo werden er alternatieve voorstellen uitgewerkt. Het belangrijkste idee was een duurzamer asfaltmengsel voor de tussenlagen, dat voor maar liefst 98% circulair is. Nagel: ‘Het was ons doel om de MKI-score zo laag mogelijk te houden. Dit asfaltmengsel zou daar enorm aan bijdragen; het was alleen nog niet officieel goedgekeurd. Maar als je wil innoveren, moet je lef tonen. We besloten ervoor te gaan. Dat werd spannend, want we kregen pas een week voor de uitvoering van start ging de laatste akkoorden voor het toepassen van de asfaltmengsels.’
Het werd kennelijk een race tegen de klok omdat de doorlooptijd bij onderhoudsprojecten zo krap is. Daardoor is er weinig ruimte voor duurzaamheid en circulariteit. Bij de A6 was het de basis van de opdracht. Als je even wegdenkt, dat de opdracht al niet zo duurzaam en circulair is om een weg aan te leggen over een natura2000 natuurgebied dus. Dat wegdenken dat werkt dus, Heijmans vindt van zichzelf het werk echt heel duurzaam te hebben uitgevoerd.
Onderhoudsprojecten kennen een krappe doorlooptijd. Daarom is er soms weinig ruimte voor duurzaamheid en circulariteit. Bij de A6 was dit echter de basis van de opdracht. Projectmanager Rolf Drijfhout van Hooff van Heijmans noemt die insteek verfrissend.‘Als je alleen uitvraagt op prijs, kunnen we niet altijd de meest duurzame aanbieding doen. Want duurzaam betekent niet per definitie de meest goedkope. De ambitieuze uitvraag gaf ons precies de goede prikkel om te vernieuwen.’
Zie eerder:
Marktconsultatie Realisatiecontract A6 Lelystad
Heijmans voert groot onderhoud A6 Lelystad-Ketelbrug uit
RWS start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord – Ketelbrug