113 zoekt reclamebureau ‘nationale voorlichtingsstrategie suïcidepreventie’

In 2024 is de Wet Integrale Suïcidepreventie aangenomen door de Eerste en Tweede Kamer. Deze wet gaat op 1 januari 2026 van kracht en zorgt er onder andere voor dat suïcidepreventie structureel verankerd wordt. Het wordt vanzelfsprekend in plaats van vrijblijvend. Onderdeel van de wet is een nationale voorlichtingsstrategie voor het doorbreken van het taboe op praten over zelfdoding. Dit is van cruciaal belang omdat openheid over mentale gezondheid levens kan redden. Nog steeds rust er een groot stigma op suïcidale gedachten, waardoor veel mensen zich geïsoleerd en onbegrepen voelen en geen hulp durven te zoeken. Door de groeiende wanhoop en eenzaamheid zien zij soms geen andere optie meer dan de dood. Door het onderwerp bespreekbaar
te maken, zowel landelijk als lokaal, creëren we een samenleving waarin signalen eerder worden herkend, hulp toegankelijker wordt en er ruimte is voor empathie en steun. Gemeenten spelen hierin een essentiële rol, omdat zij dicht bij de inwoners staan en kunnen inspelen op lokale behoeften. In aanloop naar het van kracht gaan van de wet, start de nationale voorlichtingsstrategie
suïcidepreventie al in 2025. Een gezamenlijke landelijke én lokale voorlichtingsstrategie op basis van eenheid in verscheidenheid
zorgt voor samenhang, versterkt de impact en leidt tot een samenleving waarin het gesprek over zelfdoding steeds normaler wordt.
113 is via deze aanbesteding op zoek naar een reclamebureau dat kan helpen om deze strategie en de bijbehorende campagne over meerdere jaren uit te kunnen voeren.
De opdracht omvat alle diensten die nodig zijn voor het voeren van campagnes van 113 in het kader van de nationale voorlichtingsstrategie suïcidepreventie in de jaren 2025 t/m 2029. Het werk draait om het bedenken, uitwerken, testen en verbeteren van impactvolle strategieën, concepten, middelen, content en acties voor jaarlijks terugkerende crossmediale landelijke- en lokale voorlichtingscampagnes in het kader van de nationale voorlichtingsstrategie suïcidepreventie, waarin samen wordt gewerkt met (lokale) partners.
De opdracht is een raamovereenkomst met een geraamde waarde van €1.487.600,- exclusief btw voor vier jaar. De maximale waarde over de gehele looptijd van de raamovereenkomst is €1.800.000,- exclusief btw. 113 volgt met deze aanbesteding de openbare procedure.
Bron: Tenderned dinsdag 17 juni 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/382595
Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 18 juni 2025